Vastuullinen myyntipuhelu: Näin opastamme tiimiämme vastuullisiin asiakaskohtaamisiin

14.12.2023

Tervehdys lukija!

Oletko koskaan löytynyt itseäsi tilanteesta, jossa olet myyntipuhelun kohteena, mutta myyjä vaikuttaa unohtaneen sinut? Myyjä keskittyy omaan agendaansa ja tavoitteisiinsa, jättäen huomioimatta sinun ja yrityksesi yksilölliset tarpeet. Sellainen kokemus ei ole vain pettymys, vaan myös tuskaista kuunneltavaa antaen samalla epämiellyttävän leiman myyjän edustamasta yrityksestä. Lisäksi tällainen myyntipuhelu on myös kaukana vastuullisesta myynnistä.

Vastuullisessa myyntipuhelussa asetetaan asiakkaan tarpeet etusijalle. Se ei ole pelkkää tuotteen tai palvelun tyrkyttämistä, vaan aitoa asiakkaan kuuntelemista ja ymmärtämistä. Se on vuorovaikutusta, joka rakentaa luottamusta, tuo aitoja ratkaisuja ja luo kestäviä asiakassuhteita.

Alla yrityksemme sisäinen lista vastuullisen myyntipuhelun tunnusmerkeistä, joita noudatamme päivittäisessä soittotyössä riippumatta asiakkaamme liiketoiminnan koosta, tuotteista tai palveluista. Lukiessasi tekstiä voit myös samalla miettiä, miksi on järkevää valita yhteistyökumppaniksi sellainen asiakashankintayritys, joka noudattaa vastuullisen myynnin sääntöjä. Tässä siis pieni maistiainen vastuullisen soittotyön maailmasta, ole hyvä.

1. Asiakkaan kunnioitus - Myyntityön tärkein kulmakivi

Ensimmäinen askel vastuullisessa soittotyössä on syvä kunnioitus asiakasta kohtaan. Kuuntele tarkkaavaisesti heidän tarpeitaan ja osoita aidosti kiinnostusta heidän huolenaiheisiinsa ja kysymyksiinsä. Vain silloin, kun kunnioitamme asiakkaitamme aidosti, voimme luoda vahvan pohjan luottamukselle.

2. Rehellisyys puheluissa - Kestävän suhteen rakennusaineet

Rehellisyys on avainsana vastuullisessa soittotyössä. Vältä lupauksia, joita et voi täyttää. Viesti selkeästi ja avoimesti. Tällä tavoin rakennamme kestäviä suhteita asiakkaiden kanssa ja he voivat luottaa siihen, että edustamamme yritys pitää sanansa.

3. Tietoturva – Suojattuna ja turvattuna luottamuksella

Asiakkaiden henkilötietojen asianmukainen käsittely ja suojaaminen ovat ehdottoman tärkeitä. Noudata tarkasti tietosuojalainsäädäntöä ja varmista, että asiakkaiden yksityisyys on aina turvattu.

4. Vapaaehtoisuus ja osallistuminen - Kuuntelua ennen kaikkea

On olennaista aistia, että asiakkaat osallistuvat puheluihin vapaaehtoisesti. Painostus ja harhaanjohtava markkinointi ovat vastoin vastuullisen soittotyön periaatteita. Kuuntele aktiivisesti ja osoita empatiaa jokaisessa vuorovaikutustilanteessa. Hyvä signaali erinomaisesta myyntipuhelusta on se, että asiakas puhuu puhelun aikana enemmän kuin myyjä.

5. Vastuullisuus - Edustamme vastuullisia yrityksiä

Valitsemme kumppaneiksi ensisijaisesti yrityksiä, joiden omassa liiketoiminnassa vastuullisuus ja vihreä siirtymä on näkyvässä osassa. Näin autamme samanlaisia arvoja noudattavia yrityksiä menestymään paremmin. Nosta myös näitä arvoja puhuessasi asiakkaan kanssa.

6. Asiakaspalaute - Jatkuva oppiminen ja parantaminen

Asiakaspalaute on kallisarvoinen jatkuvan kehittämisen työkalu vastuullisessa soittotyössä. Kuuntele edustamamme yrityksen ja puheluiden vastaanottajien mielipiteitä ja ota niistä aktiivisesti oppia.

Vastuullinen soittotyö ei ole pelkästään liiketoimintamalli, vaan se on sitoutuminen inhimilliseen ja eettiseen liiketoimintaan. Se on tapa rakentaa suoraselkäisesti pitkäaikaisia suhteita asiakkaisiin ja varmistaa, että jokainen vuorovaikutustilanne, jonka luomme, on positiivinen ja merkityksellinen.

Valitse sinäkin vastuullinen soittotyön ammattilainen - se on investointi luottamukseen ja kestävään menestykseen.

Kirjoittaja on 100 Solutions Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Katja Rasi. Yritys tekee vastuullista myyntityötä B2B-yrityksille mm. ympäristö-, energia-, IT-, rakentaminen- ja koulutuksen aloilla. Räätälöity myynnin ulkoistaminen voi pitää sisällään prospektointia, tapaamisten buukkausta, liidien tunnistamista ja myyntiputken rakentamista asiakashallintajärjestelmiin, markkinaselvityksiä sekä kansainvälistymisaskelia uusille markkina-alueille. 100 Solutions Oy:n track recordina voidaan mainita asiakasyrityksen liikevaihdon 24 %:n ja tuloksen yli 200 %:n kasvu yhteistyön alkamisen jälkeen.

crosschevron-down